"Ενίσχυση χειμερινής διαβίωσης κοινοτήτων ορεινής Ναυπακτίας" του Αντώνη Κούκου

Εκτύπωση
ΘΕΜΑ:

ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΟΡΕΙΝΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ

20-ΜΑΡ-2011

Αξιότιμε κ. ΤΣΩΤΑ,

μετά από επικοινωνία που είχαμε σχετικά με διάφορα θέματα που αφορούν την Ναυπακτία και την Ομοσπονδία Συλλόγων Ναυπακτίας σας αποστέλλω αυτήν την επιστολή που αφορά πρότασή μου για την ενίσχυση της χειμερινής διαβίωσης των κοινοτήτων της ορεινής Ναυπακτίας. Η πρότασή μου αυτή τίθεται σε δημόσιο προβληματισμό αυτών που ενδιαφέρονται για την Ναυπακτία και οπωσδήποτε αυτών που ασκούν δημόσια πολιτική και διοίκηση διότι η πρόταση αυτή για να υλοποιηθεί απαιτεί την λήψη απόφασης δημόσιου φορέα και την εύρεση των οικονομικών πόρων που θα στηρίξουν αυτήν την προσπάθεια. Είναι επιθυμητό να υπάρξουν προτάσεις τροποποίησης ή/και βελτίωσης της πρότασης αυτής από τους ενδιαφερόμενους και το κυριότερο να υπάρξουν προτάσεις και ενέργειες δρομολόγησης υλοποίησης της πρότασης αυτής από όλους εμάς που ενδιαφερόμαστε για την Ορεινή Ναυπακτία.
Οδηγήθηκα στην ιδέα, τη μελέτη και το σχεδιασμό αυτής της πρότασης γνωρίζοντας ότι στην Ορεινή Ναυπακτία οι κοινότητες ερημώνουν κατά τους χειμερινούς μήνες. Στις πιο πολλές από αυτές διαμένουν μόνο λιγοστοί κάτοικοι κατά το χειμερινό διάστημα (Νοέμβριος - Μάρτιος) κυρίως ηλικιωμένοι. Αρκετοί κάτοικοι φεύγουν το διάστημα αυτό για να ξεχειμωνιάσουν σε μέρη με πιο ζεστό κλίμα (π.χ. στη Ναύπακτο) ενώ οι περισσότεροι έχουν φύγει μόνιμα από αυτές τις κοινότητες και βρίσκονται μακριά συνήθως στα μεγάλα αστικά κέντρα για λόγους εργασίας κυρίως. Όμως τις γιορτές πολλοί από αυτούς επιστρέφουν για λίγο για χειμερινές διακοπές. Βέβαια, αυτό είναι επιθυμητό να συμβαίνει σε όλη τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου, οι κάτοικοι αυτοί να πηγαίνουν στις κοινότητες τακτικά για να τις διατηρούν ζωντανές και το χειμώνα, να τονώνουν έτσι την ψυχολογία αυτών που μένουν απομονωμένοι στις κοινότητες αλλά και να περνούν όμορφα και χαρούμενα οι ίδιοι.
Αυτό για να επιτευχθεί απαιτείται ένα κίνητρο το οποίο μπορεί να είναι οικονομικό και να υποστηρίζεται μέσω ενός προγράμματος επιδότησης το οποίο θα μπορούσε π.χ. να εκπονήσει και διαχειρισθεί ο Δήμος Ναυπακτίας ή άλλοι δημόσιοι φορείς. Το πρόγραμμα αναλύεται περιληπτικά στη συνέχεια.


 

ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΧΕΙΜΕΡΙΝΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
ΟΡΕΙΝΗΣ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ

(ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ)


1. ΣΤΟΧΟΙ-ΣΚΟΠΟΙ

Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενίσχυση της χειμερινής διαβίωσης των κοινοτήτων της Ορεινής Ναυπακτίας κατά τους χειμερινούς μήνες. Έτσι θα υπάρξει άρση της απομόνωσης της ορεινής περιοχής. Αυτό θα γίνει κατορθωτό με την πύκνωση των ελεύσεων των καταγόμενων ατόμων από τα ορεινά χωριά. Αυτό θα επιτευχθεί με την χορήγηση οικονομικού κινήτρου προς άτομα που είτε διαμένουν μέρος του έτους στις ορεινές κοινότητες και το υπόλοιπο διάστημα ξεχειμωνιάζουν σε πιο ζεστά μέρη ή διαμένουν μόνιμα αλλού και πηγαίνουν συχνά στις ορεινές κοινότητες. Τα άτομα που θα επιδοτούνται θα πρέπει να έχουν οπωσδήποτε καταγωγή από τις κοινότητες αυτές και να διαθέτουν οπωσδήποτε κατάλυμα οίκησης. Αποκλείεται η επιδότηση ατόμων που θα πάνε ως τουρίστες να διαμένουν στα τουριστικά καταλύματα της περιοχής (υπάρχουν άλλα προγράμματα που επιδοτούν το τελευταίο).

Με την οικονομική ενίσχυση θα επιτυγχάνονται τα κάτωθι:

1/ Τα ~45 ορεινά χωριά των 3 τέως Δήμων Πυλήνης, Πλατάνου, Αποδοτίας θα έχουν περισσότερους κατοίκους και το χρονικό διάστημα του χειμώνα. Έτσι με τη συχνή έλευση ατόμων θα είναι συνεχώς ζωντανή η ορεινή ύπαιθρος κάνοντας πράξη την άρση της απομόνωσης.

2/ Ψυχολογική τόνωση των λιγοστών μόνιμων κατοίκων των ορεινών κοινοτήτων εφόσον θα έχουν συνέχεια παρέα από επιπλέον κατοίκους που θα πηγαινοέρχονται στις κοινότητες όλο το χειμώνα.

3/ Η έλευση κατοίκων συνεχώς θα δημιουργήσει αύξηση του τζίρου στις υποδομές εστίασης και στα λιγοστά καταστήματα που υπάρχουν στις ορεινές κοινότητες με προφανή οφέλη για την ορεινή διαβίωση γενικότερα.

4/ Οι ίδιοι οι επισκέπτες θα απολαμβάνουν καλύτερη ζωή εφόσον θα απολαμβάνουν όλα τα πλεονεκτήματα της χειμερινής διαβίωσης στα ορεινά μέρη.

5/ Θα υπάρξει διευκόλυνση της συνολικής ανάπτυξης της ορεινής περιοχής.


2. ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


2.1/ Επιλέξιμα Άτομα


Γενική Προϋπόθεση:

Επιλέξιμα άτομα προς επιδότηση είναι αυτά που έχουν άμεση ή έμμεση καταγωγή από τις ορεινές κοινότητες και διαθέτουν κατάλυμα οίκησης στις ορεινές κοινότητες.

Κατηγορίες Ατόμων:

Επιδοτούνται άτομα ή οικογένειες ή ανύπαντρα ζεύγη.

Πιο συγκεκριμένα:

1/ Επιδοτούνται μαζί ή/και χωριστά όλα τα μέλη της οικογενείας (άνδρας-γυναίκα-παιδιά) εφόσον τουλάχιστον ο άνδρας ή η γυναίκα έχουν άμεση ή έμμεση καταγωγή από τα ορεινά χωριά.
2/ Επιδοτούνται τα ανύπαντρα άτομα με τη/το σύντροφό τους εφόσον τουλάχιστον ένας εκ των δύο έχει άμεση ή έμμεση καταγωγή από τα ορεινά χωριά.
3/ Η επιδότηση των συνταξιούχων που κατάγονται άμεσα ή έμμεσα από τα ορεινά χωριά πριμοδοτείται ακόμη περισσότερο γιατί αυτοί έχουν χρόνο για να πάνε να μείνουν περισσότερο στην Ορεινή Ναυπακτία.

Απόδειξη Καταγωγής:

1/ Η άμεση ή έμμεση καταγωγή αποδεικνύεται από τα πιστοποιητικά ληξιαρχείων των Δήμων στους οποίους είναι εγγεγραμμένοι οι προς επιδότηση υποψήφιοι.
2/ Αρκεί ο πατέρας ή/και η μητέρα να έχει γεννηθεί στην ορεινή κοινότητα και αυτό θεμελιώνει έμμεση καταγωγή για τα παιδιά τους και για τα εγγόνια τους (γονείς-παιδιά-εγγόνια). Φυσικά υπάρχει η περίπτωση οι ίδιοι οι γονείς να μην έχουν γεννηθεί στα ορεινά χωριά αλλά να διέμειναν κάποτε εκεί και να γέννησαν τα παιδιά των εκεί οπότε αυτά έχουν άμεση καταγωγή.

Απόδειξη Ύπαρξης Καταλύματος Οίκησης:

Η ύπαρξη καταλύματος οίκησης για τη διαμονή των συμμετεχόντων στο πρόγραμμα αποδεικνύεται από πρόσφατους λογαριασμούς ύδρευσης, ΔΕΗ, ΟΤΕ (οι δύο πρώτοι υποβάλλονται υποχρεωτικά).



2.2/ Επιλέξιμες Δαπάνες

2.2.1/ Δαπάνες σίτισης στα κέντρα εστίασης των ορεινών κοινοτήτων (ταβέρνες, εστιατόρια, ψησταριές, καφετέριες, καφενεία κλπ.)

Επιδοτείται το 40% του κόστους σίτισης στα κέντρα εστίασης για μέχρι (6 ημέρες/άτομο) x (2 γεύματα/ημέρα))/μήνα = 12 γεύματα/άτομο/μήνα.
Το συνολικό κόστος γεύματος δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 20,00 Ευρώ/άτομο.

2.2.2/ Δαπάνες προμήθειας τροφίμων και λοιπών αγαθών καθημερινής οικιακής χρήσης από τα καταστήματα των ορεινών κοινοτήτων
(συμπεριλαμβάνονται τα μικρομάγαζα των ορεινών κοινοτήτων στα οποία πωλούνται τρόφιμα και λοιπά αγαθά καθημερινής χρήσης τα οποία λειτουργούν και εντός των κέντρων εστίασης π.χ. εντός των ψησταριών)

Επιδοτείται το 40% του κόστους προμήθειας τροφίμων και λοιπών αγαθών καθημερινής οικιακής χρήσης και μέχρι συνολικού κόστους 60,00 Ευρώ/άτομο για διαμονή έως 3 ημέρες/μήνα και μέχρι συνολικού κόστους 100,00 Ευρώ/άτομο για διαμονή από 4 έως 6 ημέρες/μήνα.

2.2.3 Δαπάνες προμήθειας καύσιμης ύλης θέρμανσης από τα καταστήματα των ορεινών κοινοτήτων
Επιδοτείται το 85% του κόστους προμήθειας πετρελαίου θέρμανσης, υγραερίου, ξυλείας θέρμανσης και μέχρι συνολικού κόστους 80,00 Ευρώ/μήνα, ανεξάρτητα αν είναι 1 άτομο, οικογένεια ή ανύπαντρο ζεύγος, για διαμονή τουλάχιστον 3 ημερών και έως 6 ημέρες ανά επιδοτούμενο μήνα.

2.2.4 Δαπάνες ύδρευσης-αποχέτευσης, ΔΕΗ, ΟΤΕ για τα καταλύματα οίκησης

Δίδεται ως επιδότηση για την κάλυψη μέρους του κόστους α/ δαπανών ύδρευσης-αποχέτευσης, β/ δαπανών ΔΕΗ, γ/ δαπανών ΟΤΕ το ποσό των 50,00 Ευρώ/μήνα ανεξαρτήτως αριθμού ατόμων (π.χ. 1 άτομο ή οικογένεια ή ανύπαντρο ζεύγος) και για διαμονή τουλάχιστον 3 ημέρες και έως 6 ημέρες ανά επιδοτούμενο μήνα.

2.2.5 Δαπάνες προμήθειας βενζίνης, πετρελαίου κίνησης μεταφορικών μέσων από σταθμούς καυσίμων της Ορεινής Ναυπακτίας και της Ναυπακτίας γενικότερα
Επιδοτείται το κόστος καυσίμων κίνησης μεταφορικών μέσων για την προσέλευση/αναχώρηση προς/από τις ορεινές κοινότητες καθώς και για την μετακίνηση εντός των ορεινών χωριών για διαμονή τουλάχιστον 3 ημερών και έως 6 ημέρες ανά επιδοτούμενο μήνα. Το ύψος επιδότησης είναι 50% επί του συνολικού κόστους μέχρι 100,00 Ευρώ/μήνα.



2.2.6 Επιδοτούμενοι Συνταξιούχοι

Για τους συνταξιούχους που συμμετέχουν στο πρόγραμμα το ποσοστό επιδότησης για όλες τις επιλέξιμες δαπάνες προσαυξάνεται κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με όλους τους υπόλοιπους συμμετέχοντες.

Έτσι για τους συνταξιούχους τα ποσοστά επιδότησης διαμορφώνονται ως εξής:

1/ Επιλέξιμη Δαπάνη 2.2.1 : 55%.
2/ Επιλέξιμη Δαπάνη 2.2.2 : 55%.
3/ Επιλέξιμη Δαπάνη 2.2.3 : 100%.
4/ Επιλέξιμη Δαπάνη 2.2.4 : 50,00 Ευρώ
(σταθερό για όλες τις κατηγορίες).
5/ Επιλέξιμη Δαπάνη 2.2.5 : 65%.


3. ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

1η Νοεμβρίου έως 31η Μαρτίου κάθε έτους.

4. ΕΛΕΓΧΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ

Ο έλεγχος υλοποίησης του προγράμματος των συμμετεχόντων θα γίνεται ως εξής:

1/ Στα κοινοτικά καταστήματα, ταβέρνες, καφενεία κλπ. θα υπάρχει το βιβλίο παρουσιών των συμμετεχόντων για κάθε επιδοτούμενη ημέρα για το οποίο θα είναι υπεύθυνος κάποιος εκλεγμένος σύμβουλος της κοινότητας. Ο κάθε συμμετέχων θα υπογράφει στο βιβλίο για κάθε επιδοτούμενη ημέρα και θα λαμβάνει το ημερήσιο κουπόνι συμμετοχής στο πρόγραμμα. Ο αρχηγός της οικογένειας θα υπογράφει για όλη την οικογένεια. Τα ενήλικα τέκνα θα υπογράφουν θα ίδια. Για τα ανύπαντρα ζεύγη θα υπογράφει ένας εκ των δύο εκπροσωπώντας και τον άλλον εφόσον ο υπογράφων έχει καταγωγή από την ορεινή περιοχή.

2/ Ο επιδοτούμενος/οι θα υποβάλλει προς την αρχή διαχείρισης αντίγραφο εξοφλημένου λογαριασμού ΔΕΗ καθώς και αντίγραφο εξοφλημένου λογαριασμού ύδρευσης-αποχέτευσης για το χρονικό διάστημα που θα καλύπτει το χρόνο υλοποίησης του προγράμματος επιδότησης. Εάν υπάρχει τηλεφωνική σύνδεση στο κατάλυμα οίκησης του/των επιδοτούμενου/ων θα προσκομίζεται αντίγραφο εξοφλημένου τηλεφωνικού λογαριασμού ΟΤΕ για το χρονικό διάστημα επιδότησης.

3/ Ο επιδοτούμενος θα υποβάλλει προς την αρχή διαχείρισης του προγράμματος πρωτότυπες αποδείξεις των επιλέξιμων δαπανών και όλα τα ημερήσια κουπόνια συμμετοχής (συμπληρωμένα από τους καταστηματάρχες και με τις υπογραφές των για την πώληση των αγαθών και/ή υπηρεσιών προς τους επιδοτούμενους).

4/ Ο επιδοτούμενος θα υποβάλλει τις σχετικές υπεύθυνες δηλώσεις Ν. 1599/86 α/ περί πραγματοποίησης των υποχρεώσεων του και των επιδοτούμενων ατόμων που εκπροσωπεί στο πρόγραμμα και β/ περί γνησίων αντιγράφων των πρωτοτύπων όλων των υπολοίπων δικαιολογητικών που υποβάλλονται σε φωτοαντίγραφα πλην πρωτοτύπων αποδείξεων δαπανών και κουπονιών συμμετοχής.

5/ Ο επιδοτούμενος θα υποβάλλει κατάλληλη έκθεση αναφοράς για αυτόν και για τα επιδοτούμενα μέλη της οικογένειάς του ή για τη/το σύντροφό του/της στο πρόγραμμα προς την αρχή διαχείρισης του προγράμματος μέσω της οποίας θα γίνεται η πιστοποίηση του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου της επιδότησης από στελέχη της διαχειριστικής αρχής.


 

5. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΩΝ

Οι ενδιαφερόμενοι που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα θα διαμορφώνουν το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του προγράμματος σε συνεργασία με στελέχη της αρχής διαχείρισης ούτως ώστε να μην παρατηρείται να υπάρχουν ημέρες με πολλούς επιδοτούμενους/ορεινή κοινότητα και ημέρες με λίγους ή καθόλου συμμετέχοντες επιδοτούμενους/ορεινή κοινότητα. Τα άτομα που έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα θα έχουν προτεραιότητα συμμετοχής εκ νέου σε επόμενο/α έτος/η διότι το πρόγραμμα στοχεύει να στηρίξει τη συνεχή προσέλευση των ατόμων προς τις ορεινές κοινότητες για πολλά έτη.


6. ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Ο προϋπολογισμός του προγράμματος θα διαμορφώνεται από τη διαχειριστική αρχή σε ετήσια βάση.
Κάθε έτος θα εντάσσονται ενδιαφερόμενα άτομα μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού.
Κατόπιν περαιτέρω ανάλυσης θα εκτιμηθεί ένα αρχικό ποσό προϋπολογισμού για να εκκινήσει το πρόγραμμα. Το ύψος του προϋπολογισμού θα προσαρμόζεται ετησίως με βάση τη ζήτηση του προγράμματος από τους ενδιαφερόμενους.

Σε περίπτωση που το πρόγραμμα υλοποιηθεί από το Δήμο Ναυπακτίας οι οικονομικοί πόροι δύνανται να έχουν προέλευση α/ αμιγώς δημοτική π.χ. χρηματοδότηση σε ποσοστό των εσόδων του Δήμου και β/ μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων (για το οποίο απαιτείται να γίνει έρευνα).

Μπορεί επίσης να υπάρξει τρόπος επιστροφής χρημάτων προς την διαχειριστική αρχή από τα καταστήματα στα οποία θα εξυπηρετούνται οι επιδοτούμενοι από το πρόγραμμα ως χαμηλό ποσοστό επί του τζίρου που προέρχεται από τους επιδοτούμενους (θα αποδεικνύονται από τα ημερήσια υπογεγραμμένα κουπόνια συμμετοχής των επιδοτούμενων από τους καταστηματάρχες και τις αποδείξεις δαπανών).

Επίσης θα ήταν σημαντικό να ευρεθούν χορηγοί (φυσικά πρόσωπα και εταιρίες) οι οποίοι θα χρηματοδοτήσουν μέρος του προγράμματος. Οι χορηγοί αυτοί θα έχουν εγγεγραμμένο το όνομά των σε όλες τις δραστηριότητες του προγράμματος ενώ θα υπάρχει αναγραφή των στα σημεία-καταστήματα που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

Η πρόταση αυτή κατατίθεται σε ένα αρκετά καλά μελετημένο επίπεδο, η δε σχεδίασή της είναι αρκετά ικανοποιητική, ενώ, βασικό θέμα που επιδέχεται σοβαρή συζήτηση αφορά την εύρεση των πόρων χρηματοδότησης του προγράμματος.
Κύριε Τσώτα σου υποβάλλω αυτήν την πρόταση με σκοπό να προβληματίσω την Ομοσπονδία Συλλόγων Ναυπακτίας και με αφορμή την Γενική Συνέλευση που έχει προγραμματισθεί για τις 9 Απριλίου 2011. Η πρόταση τίθεται σε δημόσιο προβληματισμό από όλους τους ενδιαφερόμενους της Ορεινής Ναυπακτίας και της Ναυπακτίας γενικότερα. Μετά τη δημόσια έγκριση το επόμενο βήμα είναι να διερευνήσουμε για το δημόσιο φορέα που θα αναλάβει την εκπόνηση και διαχείριση του προγράμματος και την εξεύρεση των χρηματικών πόρων υλοποίησης.

Με εκτίμηση

Αντώνης Κ. Κούκος
Δρ. Ηλεκτρολόγος Μηχανικός
Καθηγητής Εφαρμογών ΤΕΙ Χαλκίδος

Αρ. Κιν.6980-776414


Τελευταία Ενημέρωση ( Πέμπτη, 23 Ιουνίου 2011 09:50 )